Jojk ♥

 
Idag blev jag presenterad en fantastisk artist! *-*
 
Jon Henrik Fjällgren är en 27 år gammal kille som sjunger jojk - samiska för sång, är samernas traditionella folksång (taget från Wikipedia). Orden han sjunger betyder ingenting, utan det är bara massa känslor *w*
 
Jon Henrik vann faktiskt Talang förra året med låten Daniels Jojk, som i stort sett betyder Daniels Sång. Låten är till Jons bästa vän Daniel som gick bort, så om man lyssnar på låten och tänker på hur sången kom till är det väldigt fint och känslosamt <3


Här är 2 låtar som jag valt ut som ni gärna får lyssna på! Jon Henrik kommer vara med i Melodifestivalen detta året och förmodligen sjunga jojk, så se till att tycka om hans musik så han får fler röster i den stora musikfestivalen! ;)
 
Nämen for real, det skulle vara sjukt kul om han kom till final!! Varför jag tycker det kommer jag berätta längre fram när finalen närmar sig...
 
 
 
 
Han har dessutom ett album på Spotify som heter Goeksegh, det betyder för övrigt Norrsken på samiska. (Azuuum). Checka in det! Såå mycket fin musik, två av mina favoriter därifrån är nog The Reindeer Herder's Joik och The Wolf helt klart :D
 
Ni kanske märker att jag ibland skrivit joik med i och jojk med j. På svenska stavas det med j och på engelska med i, så det är därför ^^
Nu tycker jag ni ska ta och lyssna på Jon Henriks jojkande, och bara njuta!! <3
 
#1 - Lilly

Visst är han bra 😊

Svar: Japp :D
Rännan

#2 - Tilda Lightwater

Ahh, kul att du tycker om honom! Jag själv är halv sam och lyssnar mycket på honom c: Själv kan jag typ inget på samiska cx