Fakta är kul!

 
Jag älskar att få reda på varför saker är som de är. Ett exmpel, varför nyser vi egentligen? Det är rätt enkelt, det har samlats smuts i näsan och detta irriterar på slemhinnorna, så för att kroppen ska bli av med det fort blåser vi ut det i form av en nysning.
 
Häromdagen kom jag att tänka på... varför skrattar vi egentligen? Visst, vi gör det för att någonting är kul, men vad får kroppen ut av detta? Det är ju inget skräp som vi måste bli av med som med nysningen.. Jag googlade lite på detta och hittade följande text på Wikipedia:
 
"Skratt är en spontan fysiologisk process hos människor som kännetecknas av en rad hastiga ut- och inandningar tillsammans med rytmiskt växelvis spända och avslappnande stämband som tillsammans ger upphov till ett karaktäristiskt ljud, ofta som en konsekvens av humor.
 
Det finns forskning som visar att skrattet kan ha positiv inverkan på hälsan. Forskare har påvisat att patienter med smärtor kan uppleva en lindring om de utsätts för humor. Ett skratt på ca 10-15 minuter kan öka förbränningen med ca 10-40 kcal. Detta gör att det kan finnas viss sanning i att "ett gott skratt förlänger livet". Att skratta är dessutom helt fritt från biverkningar. Om man skulle skratta varje dag i ett år skulle det kunna motsvara ett en viktminskning på 0,5–2 kg per år. Liksom gäspningar har skratt en smittande effekt."
 
"Skrattets funktion är oklar. Det kan vara ett sätt att signalera samhörighet inom grupper av individer. En annan teori är att skratt är ett sätt att få bort tidigare uppbyggd spänning."
 
Åhh jag älskar sån här fakta! Jag tycker det är så kul att veta :D Jag ska fan skratta varje dag om man kan förlora 0,5-2 kg per år! xD Nämen skämt åsido. Jag har tagit reda på myyycket sådan här nördfakta under mina år. Dessutom har jag tänkt ut en grej själv, varför gillar tjejer killar som har muskler? Egentligen? Tja, min teori är att den instinkten sträcker sig långt bak i tiden (typ stenåldern eller något sådant) då kvinnorna behövde starka män för att överleva. Så om en kille hade mycket muskler borde han varit stark. En rätt simpel teori men jag tror verkligen det är så :D
 
Så ni som inte gör det redan, börja skratta mer! ;D
 
Arkivbild.
 
#1 - Anonym

Jag älskar också sån fakta!
Vet du varför vi gäspar? Det är för att vi ska kyla ner hjärnan. När vi gäspar så kyler vi alltså ner hjärnan!
Haha kul att veta ;)

#2 - Autumn Masterbridge

Jag har inget till övers för killar/män med mycket muskler, jag väljer hellre någon som får mig att skratta