Min vecka i Kreta

 
Så, lördagen den 26 juli anlände jag och min familj på flygplatsen i Chania på ön Kreta. Ca 10 på förmiddagen var klockan. På Kreta så ligger dem en timme före oss, så när klockan är 09.00 här hemma är klockan 10.00 för dem! Men eftersom det bara var en timme så var det inte så farligt :3
 
Vi tog bussen ifrån Chania till en stad som heter Rethymnon, en stad som ligger vid kusten på norra delen av ön!
 
 
Där bodde vi sedan på ett hotell som heter Ibiscos Garden. Riktigt mysigt hotell :D
 
 
Såhär var utsikten från balkongen! Poolen nere till vänster och havet vid horisonten, riktigt härligt :D Vi spenderade de första dagarna med att lära känna staden, bada och bara ha det gött! Värmen var ju otrolig, det var över 30 grader varje dag. Värst var det runt 11-13 snåret mitt på dagen, då var det som varmast och solen brände som mest. Då fick vi hålla oss undan, speciellt när vi hade bränt oss. Vilket jag gjorde typ andra dagen på båda axlarna, ouch xD
 
Jag kan ju säga det också att grekerna på Kreta (Kreta tillhör ju Grekland, precis som Öland tillhör Sverige) kör som idioter. De kör om bussar när det är typ 20 meter tills det kommer en mötande bil. När vi åkte i bussen påväg till hotellet så körde en bil ut framför bussen från en annan väg när bussen var kanske 10 meter ifrån. När de stannar så sätter de på varningsblinkers (två gula lampor börjar blinka bak i fram), vilket man inte ska sätta på när man bara stannar för en stund xD Blinkers verkade inte existera i deras värld. De stannade inte heller när man skulle gå över gatan. Min lillebror sa en grej som faktiskt stämmer väldigt bra överens med vad man får göra: "Om de kör som idioter så får man gå som idioter" xD
 
Jag tror det var på måndagen som vi gick till en marknad, mitt på dagen. Det var så varmt, och vi gick omkring och rörde på oss = kroppen blir varm = börjar svettas. Nu var det liksom dubbelsvett, både på grund av att vi rörde på oss och på grund av värmen. Jag har aldrig varit så svettig i hela mitt liv. Och jag var dum nog att ha mitt långa tjocka hår utsläppt. Mamma sa att det var som en sjö under håret på tröjan xD Ni anar inte vilken lättnad det var att hoppa i poolen sedan.
 
När man var ute och gick, så såg man faktiskt människor som gick omkring i långbyxor och långärmad tröja mitt på dagen. Alltså, man undrade ju om de var dumma i huvudet? Jag kunde knappt överleva i mina korta jeansshorts och linne xD Därför blev det extra skönt på kvällen. För på kvällen, då vaknade stan till liv.
 
 
På kvällen var det kanske mellan 25-30 grader, ingen sol som gassade på himlen. Det var så skönt att vara ute då! På kvällen kunde man också se fler barn springa omkring och leka än tidigare, så de är känsligare för den extrema hettan. På kvällen såg man också fler som var ute och rastade sina hundar. (Stackars djur, att de överlever hettan. Som tur är var de flesta hundar korthåriga) Inne i gamla stan av Rethymnon så ställdes massor av stånd upp på gatorna, caféer öppnades och de små söta gränderna blev fulla med folk. Jag älskade att gå i stan på kvällen, det var så mysigt! Om man bortser från alla försäljare som höll på och försökte sälja saker hela tiden x) Det märktes att Kreta nästan enbart lever på turismen där nere.
 
På tisdagen då jag fyllde år sjöng min familj för mig på morgonen (aw). Vi doppade oss lite snabbt på förmiddagen i poolen innan vi gick in och tog lite siesta. Ni vet, när man svettas så blir man av med mycket salt. Så vi köpte ofta chips för att få i oss saltet igen. Det var väldigt gott med Pringles varje dag haha <3 Så efter den chipsiga siestan gick vi ner till havet och badade som jag hade bestämt. På kvällen sedan när solen var påväg ner gick vi till en restaurang för att äta, som också hade en fantastisk utsikt. Efter det käkade vi lite glass på en bar inne i stan. Jag hade en underbar födelsedag :D Inte som tidigare år då man suttit i en husvagn på nån camping någonstans och det regnade hela dagen ;)
 
De kommande dagarna gjorde vi lite utflykter här och var, bland annat till en sjö som var omringad av riktigt höga berg. Det var riktigt häftigt att besöka! Vi åkte i en trampbåt runt den och hälsade på lite vilda sköldpassor som fanns bland lite buskar vid ett hörn av sjön :D
 
 
En dag åkte jag, min syster och min mamma katamaran! Det är när man tar en heldag och åker ut med en båt och snorklar på olika platser. Mamma och jag såg en vild sköldpadda på ett ställe, det var såå awesome *-*
 
En sak som jag är förundrad över är det turkosa och riktigt klara vattnet. Det var så fruktansvärt vackert!
 
 
Detta är en bild av en plats som vi besökte på fredagen! Att åka till Kreta var en superhäftig upplevelse, riktigt underbar och härlig! Jag saknar det redan, men mot slutet hade jag också hemlängtan och saknade min bebis Felix <3 (vår hund)
 
Att åka dit igen är ett måste!
 
PS. Alla bilder är tagna av mig, så inte röra! Förutom Google Maps bilden längst upp xD
 
#1 - Julia Pandatree

Låter som du haft det jätte trevligt!

#2 - Pikachu ❤️

Åh, låter som att du haft en fantastisk resa! Jag saknade dig jätte mycket och det är så kul att ha dig hemma igen! Vi reste ju till Frankrike i sommar och det var också helt otroligt, liksom utsikten och precis detdär turkosa vattnet du pratade om! Skulle vara så kul om det såg ut så i våra länder :D ❤️❤️

Svar: Aw, skönt att veta att jag var saknad! <3 Ja men visst vore det de, Sverige skulle nog va riktigt fint med turkost vatten c; <3
Rännan

#3 - Hal

Haha Kreta är ganska awesome tills du varit där 6 ggr xD