Har jag en blogg?

*vinkar till det den stora tomheten*

5 år. 5 år har gått sen mitt senaste inlägg här. Just igår fick jag en nostalgi-kick och kollade in mina gamla bloggar, inklusive min gamla klubb-blogg.

Att det fortfarande tittar in folk här nästan dagligen är ett mysterium för mig :D Sen har jag raderat ett antal spam-kommentarer så det är säkert lite bots som har kul att kolla in mitt gamla SSO-äventyr. Ni som möjligtvis kommer se det här - hur är det med er? Mitt liv är så annorlunda sen förra gången jag skrev här. Jag har flyttat till en annan stad för att plugga, skaffat pojkvän, rest runt världen, och gud ja låt oss inte glömma att vi sitter i en pandemi. För er som inte följer/följde mig på Instagram för några år sen kanske inte visste att jag slutade spela SSO.
 
För mig har spelet inget mer att ge. Det införs aldrig funktioner eller innehåll som stimulerar och håller kvar de allra äldsta och erfarna spelarna. Jag spelar dagligen ett spel som heter Guild Wars 2, och har även gjort ett par videos om det på min kära gamla YouTube-kanal. För att ni ska förstå lite vad jag menar ska jag försöka jämföra mellan GW2 och SSO vad de har att erbjuda. Nu kommer säkert några protestera och säga "Men hallå, SSO är för yngre spelare medan GW2 är mer inriktat mot äldre" och ja, det stämmer nog. SSO har alltid varit inriktat mot spelare runt 10-15 års åldern, men det måste väl inte betyda att spelet blir så jäkla tråkigt när man har gjort alla uppdrag som finns att göra?
 
I GW2 finns det en "huvudstory" som man spelar igenom, det finns en värld att utforska och sidouppdrag att göra. Grejen är att det finns så mycket mer att göra.
  • Max leveln är 80, och man får experience genom uppdrag, döda fiender - men även genom att utforska världen. Och personligen tycker jag alltid det är så extremt mysigt att bara springa runt och utforska, oavsett spel.
  • Det finns World Bosses som spawnar typ var 20:e minut i olika delar av världen, och vissa spelare startar en stor grupp som kallas squads, som kan ha 50 personer i sig, och springer runt och bara dödar dem. Både för chansen att bossarna droppar värdefull loot och för att vissa av bossarna är väldigt kul att döda.
  • Achievements. Loggade in på SSO för några månader sen och såg att dem har implementerat ett achievement-system i samlingsboken. Men i jämförelse med GW2 är det skrattretande. I GW2 finns det achievements för i stort sett allt. Få 1 miljon experience utan att dö, låsa upp olika skins till armor, samla ihop olika föremål, besöka olika platser och listan fortsätter. Grejen är att man får rewards för att göra alla dessa achievements. Vissa låser upp en ny look du kan applicera på ditt favoritvapen, en titel du kan visa upp på din karaktär, ovanliga och värdefulla material som används för att crafta värdefulla vapen/armor etc. Jag har spelat i 4 år men jag har inte ens gjort hälften av alla achievements som finns.
  • Legendary weapons/armor. I GW2 har alla armor pieces (hjälm, axlar, handskar, byxor, tröja och skor) olika stats. Det är vi inte ovana vid i SSO, då vi vill vanligtvis ha stats som har mest Snabbhet i sig så man springer snabbare vid championat och vid levling. I GW2 finns det lite andra stats, som Power och Healing, som krävs när man möter fiender (båda AI och spelare) ute i världen. Vanligtivs när man köper/craftar ett vapen/armor så kommer den ha samma stats hela tiden, men det mest världefulla man kan crafta är legendary weapons och armor. Inte bara ger dem en unik look, men du kan byta stats när du vill för att mer effektiv få dem stats du behöver beroende på vad du ska göra (kanske heala dina medspelare eller så behövs mer skada). Legendary weapons/armor är otroligt dyrt dock, så man måste spendera mycket tid och in-game pengar på att crafta dem, men värt det i slutändan. Det här är ett perfekt exempel på ett långsiktigt projekt som kan hålla en sysselsatt i månader.
  • Meta-events. Guild Wars 2 har ett event system. Det fungerar ungefär som vanliga uppdrag. Exempelvis ska man eskortera en NPC till ett område. Skillnaden dock är att det är spelet som sätter igång eventet, antingen beroende på när eventet senast blev avklarat eller så startar det en viss tidpunkt varje timme. Grejen är att alla spelare som är i närheten av eventet kan hjälpas åt och göra det tillsammans så att chansen att det lyckas är större. Det finns små events ute i världen, och så finns det gigantiska events som heter meta-events. Det är små events som sitter ihop i en kedja i ett område (eller en enda stor karta) som leder till ett jättestort event i slutet som brukar ge riktigt bra loot om man har tur. Meta-events pågår mer sällan men känslan av att tillsammans med 50+ andra spelare kämpa för samma sak never gets old.
 
Det här var bara några exempel, och då har jag ändå inte nämnt otroligt mycket annat som man kan göra. Som ni märker, så finns det i stort sett alltid något att göra beroende på vad man är på för humör. Det är det som kallas för "endgame content", det som finns att göra när man nått max level. Det enda SSO har att erbjuda är dagliga uppdrag, köpa och levla hästar och prata med andra spelare. Man kan inte ens använda magin som vi tydligen ska ha. Återigen - ja, jag vet att SSO är riktat mot yngre barn, men som jag sa tidigare måste inte det betyda att spelet ska ha så lite att ge. Barn tål mer än vad man tror, i spelväg i alla fall. Så var det för mig.
 
Då jag var en Ambassadör för SSO i några år fick jag en mini-inblick i hur det var på insidan. Vissa saker hände som jag inte var okej med, och var en av anledningarna till varför jag slutade spela SSO. Men det verkar som att det har börjat dyka upp fler bevis att dem som bestämmer bara vill dra in pengar från spelarna och inte ge dem en bra spelupplevelse. Så jag är faktiskt glad att fler spelare inser att allt som föregår bakom kulisserna inte är så perfekt trots allt.
 
Vad ville jag säga med det här inlägget? Hm. Anledningen lite varför jag slutade SSO och varför jag inte kommer komma tillbaka om de inte göra drastiska och stora ändringar, antar jag. För jag gillar fortfarande själva storyn, berättelsen om Soul Riders och Jorvik. Jag tänker ibland på dess potential, vad hade hänt om spelet hade varit single-player, riktade mot 18+ och open world. Tänk Red Dead Redemption fast det utspelar sig i Jorvik? Ingen censur och mycket bättre manus? Jag hade ju spelat sönder det spelet. Men det kommer aldrig hända.
 
Min Elementalist som visar upp sina nya legendary wings som jag blev klar med förra veckan!
 
Så jag stannar i Guild Wars 2. Mycket spännande grejer som finns i horisonten för det spelet, bland annat en ny expansion som släpps i höst - End of Dragons. Den 27:e Juli kommer en livestream där vi får mycket mer info om den, så jag är exalterad till tusen!
Nu har jag pratat för mycket om GW2 och berömt det tillräckligt. På ett sätt hoppas jag att fler spelare som är i samma sits som jag kanske vill kolla in GW2 och hitta ett nytt tidsfördriv om flamman för SSO har slocknat.
 
Det var allt för mig den här gången. (Har även gjort en hel radering av designen på bloggen för att bara ha nåt lätt och simpelt). Vi får se när jag dyker upp nästa gång. 😊👋